Autismus
Z KulanWiki
(→Aspergerův syndrom) |
|||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
narušen především vývoj: | narušen především vývoj: | ||
* sociální - navazování vztahů | * sociální - navazování vztahů | ||
- | * komunikační | + | * komunikační a vývoje řeči |
* představivosti | * představivosti | ||
+ | * preference stereotypního chování | ||
Verze z 4. 6. 2011, 04:02
vrozená vývojová porucha
postihuje cca 1% populace
projevuje se už od malého dítěte, první symptomy kolem 2 let (nejdříve se většinou myslí na mentální retardaci, pak na lehkou mozkovou dysfunkci)
nekomunikují, nemluví, nehrají si hry jako ostatní děti
narušen především vývoj:
- sociální - navazování vztahů
- komunikační a vývoje řeči
- představivosti
- preference stereotypního chování
různorodé symptomy, u každého jiné
od závažných až po mírné
mentálně retardovaní až intelektově velmi na výši
klidní i agresivní
je-li diagnostikováno v předškolním věku a je-li poskytnuta přiměřená odborná pomoc, má reálnou šanci uspět ve škole i v životě
obtíže s přizpůsobováním se prostředí, kolektivu, řádů
často nutné přizpůsobit okolí
občanské sdružení APLA
Aspergerův syndrom
1-2% autistů, "vysoce funkční autismus" (téměř normální život)
forma sociální dyslexie
jsou sebestřední, jednostranně zaměření
sociálně, emočně nezralí
nerozumějí řadě sociálních situací a pravidlům chování vztahů mezi lidmi
nevnímají nonverbální komunikaci
potřebují jasné, exaktní instrukce
někteří mají i mimořádně vysoké IQ
dobrý intelekt a řečové schopnosti
Smith Magenisův syndrom
jedna z forem autistického spektra
vývojové zaostávání, agresivita, časté záchvaty doprovázené sebepoškozováním, nekontrolují emoce, problém s artikulací, s logikou
narušený spánkový rytmus - melatonin se nevylučuje v noci, ale průběžně celý den, narušen denní harmonogram
nejsou schopni vnímat čas a prostor
výrazná variabilita příznaků
dítě má níže posazené uši, výrazný spodní ret, často vyplazený jazyk a slintá, krátké prsty s výraznými polštářky
mentální vývoj bývá ukončen na úrovbni zhruba čtyřletého dítěte