ADHD
Z KulanWiki
(Rozdíly mezi verzemi)
												
			
		 (Založena nová stránka: synonyma - lehká mozková dysfunkce, hyperkinetická porucha  dědičný podklad   opoždění vývoje CNS, hlavně pravé hemisféry   „porucha neurotransmiterové funk…)  | 
		|||
| Řádka 10: | Řádka 10: | ||
Noradrenalin: regulace bdělosti a pozornosti  | Noradrenalin: regulace bdělosti a pozornosti  | ||
| - | |||
| - | |||
'''projevy:'''    | '''projevy:'''    | ||
| - | *   | + | * '''hyperaktivita'''   | 
| - | * neklid, nesoustředěnost    | + | * '''nepozornost''', neklid, nesoustředěnost    | 
| + | * '''impulzivnost'''   | ||
| + | * neumí setrvat u jedné činnosti  | ||
* "dělá ze sebe šaška", nespolupracuje s kolektivem    | * "dělá ze sebe šaška", nespolupracuje s kolektivem    | ||
* v očích okolí je "nevychované", "neschopné"    | * v očích okolí je "nevychované", "neschopné"    | ||
Aktuální verze z 4. 6. 2011, 04:15
synonyma - lehká mozková dysfunkce, hyperkinetická porucha
dědičný podklad
opoždění vývoje CNS, hlavně pravé hemisféry
„porucha neurotransmiterové funkce“, především dopaminu a noradrenalinu v prefrontálních oblastech a bazálních ganglíích
Dopamin: regulace učení, motivace, pracovní paměti, zodpovídá „za udržení něčeho v hlavě“ na krátkou chvilku
Noradrenalin: regulace bdělosti a pozornosti
projevy: 
- hyperaktivita
 - nepozornost, neklid, nesoustředěnost
 - impulzivnost
 - neumí setrvat u jedné činnosti
 - "dělá ze sebe šaška", nespolupracuje s kolektivem
 - v očích okolí je "nevychované", "neschopné"
 - často specifické poruchy učení (dysgrafie, dyslexie)
 - intelekt narušen být vůbec nemusí
 
vyšetření:
- dětský psychologe - ten posoudí kde má dítě rezervy a kde přednosti
 - speciální pedagog
 - dětský psychiatr
 - pediatr - pro vylouční organického podkladu (nádor, metabolická porucha)
 
výchovná opatření: 
- časté pauzy
 - časté doplnění pohybovými aktivitami
 
-  psychostimulancia:
- metylfenidat (Ritalin) zvyšuje centrální dopaminergní funkce
 - atomoxetin - zvyšuje funkce NA (inhibuje reuptake)
 
 
správnou péčí lze dosáhnout u cca třetiny:
- dozrání bez následků
 - kompenzace, bez vnějších projevů
 - nedozrání, nekompenzace, hrozí neurózy, poruchy sociálního chování a uplatnění, promarnění intelektových schopností, více kouří a užívají návykové látky, častěji mají deprese
 
