Autismus
Z KulanWiki
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
postihuje cca 1% populace, častější u chlapců | postihuje cca 1% populace, častější u chlapců | ||
+ | |||
+ | nedostatečná provázanost synapsí, časem se rozvolní (autistická regrese) | ||
+ | |||
projevuje se už od malého dítěte, první symptomy kolem 2 let (nejdříve se většinou myslí na mentální retardaci, pak na lehkou mozkovou dysfunkci) | projevuje se už od malého dítěte, první symptomy kolem 2 let (nejdříve se většinou myslí na mentální retardaci, pak na lehkou mozkovou dysfunkci) | ||
Řádka 48: | Řádka 51: | ||
dobrý intelekt a řečové schopnosti | dobrý intelekt a řečové schopnosti | ||
+ | |||
+ | podobné příznaky jako autismus, není však přítomno celkové opoždění řeči ani kognitivního vývoje, prognóza je proto lepší – výsledkem schizoidní porucha osobnosti | ||
== Smith Magenisův syndrom == | == Smith Magenisův syndrom == |
Aktuální verze z 4. 6. 2011, 04:09
pervazivní vývojová porucha
postihuje cca 1% populace, častější u chlapců
nedostatečná provázanost synapsí, časem se rozvolní (autistická regrese)
projevuje se už od malého dítěte, první symptomy kolem 2 let (nejdříve se většinou myslí na mentální retardaci, pak na lehkou mozkovou dysfunkci)
nekomunikují, nemluví, nehrají si hry jako ostatní děti
narušen především vývoj:
- sociální interakce- emoční odpověď na emoce druhých lidí, neverbální chování, reciproční emoční a sociální reakce, špatný oční kontakt, nemá vztahy s vrstevníky, bez empatie, attachement k podivným předmětům
- komunikační a vývoje řeči – jazyk omezen, problémy v komunikaci, bez fantazie, bez symbolické nebo sociální hry, selhávají mezi vrstevníky, potíže s osvojováním školních znalostí, někdy nejsou schopny absolvovat školní docházku
- preference stereotypního chování – nefunkční rituály, odpor ke změně, stereotypie, zájem o části předmětů, obtížně se přizpůsobují novým situacím, oblibují stereotypní pohyby, jednotvárnou činnost
různorodé symptomy, u každého jiné
od závažných až po mírné
mentálně retardovaní až intelektově velmi na výši
klidní i agresivní
je-li diagnostikováno v předškolním věku a je-li poskytnuta přiměřená odborná pomoc, má reálnou šanci uspět ve škole i v životě
obtíže s přizpůsobováním se prostředí, kolektivu, řádů
často nutné přizpůsobit okolí
občanské sdružení APLA
Aspergerův syndrom
1-2% autistů, "vysoce funkční autismus" (téměř normální život)
forma sociální dyslexie
jsou sebestřední, jednostranně zaměření
sociálně, emočně nezralí
nerozumějí řadě sociálních situací a pravidlům chování vztahů mezi lidmi
nevnímají nonverbální komunikaci
potřebují jasné, exaktní instrukce
někteří mají i mimořádně vysoké IQ
dobrý intelekt a řečové schopnosti
podobné příznaky jako autismus, není však přítomno celkové opoždění řeči ani kognitivního vývoje, prognóza je proto lepší – výsledkem schizoidní porucha osobnosti
Smith Magenisův syndrom
jedna z forem autistického spektra
vývojové zaostávání, agresivita, časté záchvaty doprovázené sebepoškozováním, nekontrolují emoce, problém s artikulací, s logikou
narušený spánkový rytmus - melatonin se nevylučuje v noci, ale průběžně celý den, narušen denní harmonogram
nejsou schopni vnímat čas a prostor
výrazná variabilita příznaků
dítě má níže posazené uši, výrazný spodní ret, často vyplazený jazyk a slintá, krátké prsty s výraznými polštářky
mentální vývoj bývá ukončen na úrovbni zhruba čtyřletého dítěte